perjantai 22. huhtikuuta 2016

Haistellen, maistellen, kuulostellen

Snifsnifsnifsniiiif

Tiedätkö sinä mikä on koiran tärkein aisti?

Näköaisti on koirilla huonompi kuin ihmisillä. Näen kyllä hahmot ja liikkeet erittäin hyvin, mutta värejä erotan huonommin.  Tuntoaisti on koirilla samanlainen kuin ihmisillä. Minuunkin sattuu, jos loukkaan itseni. Kuuloaisti on koirilla taas paljon parempi kuin ihmisillä. Kuulen jopa juustopaketin avauksen, vaikka olisin nukkumassa. Niin hyvä kuulo minulla on!


Koiran tärkein aisti on kuitenkin hajuaisti. Koirat haistavat paljon paremmin kuin ihmiset. Lisäksi koirilla on hyvä hajumuisti eli ne osaavat yhdistää tietyn hajun oppimaansa hajuun. Ne tunnistavat toiset koirat ja ihmiset niiden hajun perusteella.  Tiesitkö, että koirat voisivat oppia vaikkapa löytämään voittoarvan pelkällä haistelulla! Tämä tosin vaatisi paljon harjoittelua ja opettelua. Tiedätkö sinä, missä tilanteissa koiran hajuaistista on hyötyä?


Hajut ja hajuaisti liittyvät myös edellisviikonlopun videooni. Nimittäin siihen, mitä olimme siellä metsässä emäntäni kanssa tekemässä. Olen nimittäin lukukoiran lisäksi myös jälkikoira!

No, mitä se jälkikoira ja jäljestäminen sitten tarkoittavat? Jäljestämisessä koira seuraa jonkun tekemää hajuvanaa. Hajuvana voi olla joko ihmisen tai eläimen tekemä. Minä seuraan yleensä
emäntäni tai jonkun muun ihmisen tekemää jälkeä. Välillä jäljestämme metsässä, joskus pellolla.

Jäljestämään mentäessä emäntäni käy ensin yksin kävelemässä metsään jäljen. Sitten emäntäni pukee yleensä minulle sellaiset, mitä hän sanoo valjaiksi ja niihin kiinnitetään pitkä liina. Sen jälkeen hän sanoo minulle ”Jälki” ja osoittaa kädellä metsän reunaa. Silloin tiedän, että nyt pitää haistella ja etsiä oikea hajujälki. Kun jäljen alku on löytynyt, lähden seuraamaan sitä. Voi hurja, kun se on niin hauskaa! Haistelen, nuuhkin ja juoksen. Välillä tuuli tai jokin muu eläin on saattanut sotkea hajua, jolloin pitää haistella entistä enemmän. Joskus emäntäni on piilottanut jäljelle jotakin tavaroita, hansikkaita tai pipoja. Kun pysähdyn niiden kohdalle, saan paljon kehuja. Kaikista parasta on se, kun olen jonkun aikaa haistellut ja kulkenut metsässä, saan palkkion! Jäljen lopussa on herkkuja tai sitten kiva lelu, jonka kanssa saan leikkiä.

Tästä harrastuksesta ja yleensäkin jälkikoirista on paljon hyötyä. Arvaatkos miksi? Joskus ihmisiä saattaa kadota metsään. Silloin jälkikoira saattaa tulla apuun! Minunkin taidoistani on ollut paljon hyötyä. 


Kerran olimme nimittäin emäntäni ja isäntäni kanssa marjassa. Kävelimme metsässä ensin pitkään ennen kuin löysimme marjoja. Emäntäni ja isäntäni keräsivät mustikoita astiaan. Yritin auttaa heitä, mutta mustikat olivat niin herkullisia, että syöksyin suoraan mustikkamättääseen maiskuttelemaan niitä suuhuni. Kävelimme vielä hetken aikaa ja taas sain syödä mustikoita, nam! Palattuamme autolle, isäntäni huomasi, että hänen puhelimensa oli tipahtanut jonnekin metsään! Silloin emäntäni puki minulle jälkivaljaat päälle ja menimme takaisin metsän reunaan, josta olimme autolle palanneet. Minulle sanottiin ”Jälki”, jolloin tiesin, että nyt pitää haistella. Lähdimme liikkeelle ja nenäni nuuski ympäriinsä. JA arvatkaas mitä! Hetken matkaa, kun olimme kävelleet, löysin puhelimen mustikkamättään viereen pudonneena. Kyllä minua niin kehuttiin ja sain tietenkin ison luun palkkioksi, kun pääsimme kotiin!

Olen minä muutakin metsästä löytänyt kuin vain isäntäni puhelimen. Joskus etsin omat tossuni, kun ne olivat pudonneet jalastani. JA emäntäni auton avaimet olen löytänyt metsästä myöskin.
Ensi kerralla taidankin kertoa, mitä muuta olen metsästä löytänyt. Nimittäin sieniä! Olen siis kokeillut myös sienikoiran ammattia J

P.S.
Emäntäni haluaa vinkata yhden nettisivun: http://www.koirakoulukompassi.com/artikkeleita/lajiesittelyt/jalki/
Jos siis halua lukea enemmän tuosta jäljestä ja jäljestämisestä!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti